Vyznavačů elektrokol i letos opět přibylo, při zazimování elektrokola myslete na baterie!
Elektrokola zažívají v posledních letech skutečný boom. S rostoucím prodejem se zároveň mění věková struktura těch, kteří na elektrokolech jezdí. Po vydařené a dlouhé sezóně nyní nastává čas věnovat pozornost údržbě kola, kde specifickou péči vyžaduje zejména baterie. Zvýšené riziko poškození hrozí, když baterii necháte přes zimu zcela vybít. Přinášíme vám hned několik tipů, jak se o baterii v elektrokole starat při zazimování elektrokola, aby dlouho vydržela, a jak s ní naložit, když dosluhuje.
Jak zabezpečit baterii v elektrokole přes zimu, když kolo nepoužíváme
Určitě nic nezkazíte tím, když u elektrokola před zazimováním necháte udělat posezónní servis. Specialistu ve vašem okolí najdete zcela určitě. Na druhou stranu péči o samotnou baterii není zase nic tak složitého, když se budete držet těchto základních doporučení:
- Baterii z kola vyjměte a uskladněte ji na suchém místě, ideálně při pokojové teplotě (kolem 20 °C). Ponechání baterie na kole se nedoporučuje, protože by mohlo dojít k nechtěné aktivaci přes kontakty.
- Před uložením baterii očistěte a její kontakty ošetřete speciálním konzervačním přípravkem. S jeho výběrem vám zcela určitě pomohou v jakékoliv cykloprodejně či cykloservisu.
- Baterii uchovávejte nabitou na cca 50-75 % kapacity. Tento stav pak pravidelně kontrolujte. V případě poklesu kapacity baterii je třeba baterii znovu nabít na výše zmíněný stav. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie.
- Baterii neponechávejte na nabíječce. I zbytečné „přebíjení“ jí škodí. A jestli si na výše uvedené netroufnete, ponechejte diagnostiku baterií odborníkům.
Náš tip Robert Bosch, E-POHONY Šikula s.r.o.
Video návod na údržbu baterie naleznete zde.
Kdy je třeba vyměnit baterii do elektrokola?
Obecně lze říci, že ve chvíli, kdy se dojezd nebo schopnost baterie udržet kapacitu rapidně sníží. V průměru baterii v elektrokole cyklisté měníme po 4-5 letech užívání. Na druhou stranu existují i takoví cyklisté, kteří museli vyměnit baterii již po roce užívání. Tento fakt nejčastěji ovlivní jejich přehnaná údržba, například každodenní nabíjení na plnou kapacitu, nebo opačně úplným vybíjením baterie.
Pokud baterie v kole dosluhuje, je možné ji vyměnit za novou nebo repasovat. Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah. Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie. O vhodném řešení je dobré se poradit ve specializovaném servise.
Článek byl připraven ve spolupráci s firmou BP Lumen, která stojí za značkami Apache a Qayron. Další informace byly čerpány z webové domény www.ecyklistika.cz, www.e-pohon.cz, www.bosch-ebike.com