Není mnoho lidských činností, kde bychom se nesetkali s lithiovými bateriemi. Jsou v mobilech, noteboocích, aku nářadí, stacionárních úložištích, ale například také v elektronických protetických pomůckách. Samostatnou kapitolou je e-mobilita, a to zdaleka nejen v souvislosti s elektromobily pro individuální přepravu. Lithiové baterie slouží také v prostředcích hromadné dopravy nebo v užitkových automobilech. Nesmíme zapomenout ani na razantně se rozvíjející segment elektrokol. Petr Kratochvíl, jednatel společnosti ECOBAT, která v ČR zajišťuje sběr a recyklaci všech typů baterií, shrnul problémy a výzvy, které se vztahují k recyklaci lithiových baterií, do 5 otázek – týkají se legislativy, recyklačních kapacit, nákladů na recyklaci, opakovaného využití a bezpečnosti při skladování a dopravě.
Otázka první: Legislativa
Od letošního ledna platí v Česku nový zákon o výrobcích s ukončenou životností (č. 542/2020 Sb.), který pokrývá i problematiku baterií a akumulátorů. Mimo jiné rozvíjí téma odpovědnosti výrobců a zpětného odběru. Je však třeba mít dostatečnou oporu v evropské legislativě. Ta současná je stará 15 let (směrnice 2006/66/EU o bateriích) a primárně řeší přenosné spotřebitelské baterie, lithiové baterie téměř vůbec. Nová směrnice zřejmě nebude dříve než v roce 2023. V rámci připomínkovém řízení ve spolupráci z MŽP usilujeme o to, aby byly lépe dopracovány části zaměřené na bezpečnost, skladování a dopravu lithiových baterií, kterým zatím není věnovaná taková pozornost, jakou by si zasloužily.
Další otázky pak můžete najít v právě vycházejícím čísle Odpadového Fóra 10/2021.